Dýchání nosem ovlivňuje náš mozek mnohem více, než bychom očekávali. Vědci z Northwestern Medicine zveřejnili v prosinci 2016 studii, která se zabývá vlivem dýchání na nervovou aktivitu našeho mozku.

Plný jógový dech neznamená nic jiného, než že spojíme břišní, hrudní a podklíčkové dýchání do jedné velké dechové vlny. Takže vědomě prodýcháme všechny tři části plic a znásobíme tím účinky všech předchozích typů dýchání.

Podklíčkové (klavikulární) dýchání naplňuje vzduchem horní část plic. Naučit se dýchat tímto dechem je přínosné mimo jiné pro astmatiky, lidi trpící bronchitidou, alergiemi či jinými dechovými obtížemi Pomáhá však i při bolestech hlavy, které mají původ ve ztuhlé šíji a posiluje lymfatické uzliny.

Tento typ dýchání podporuje výměnu dýchacích plynů zejména ve střední části plic. Pokud umíme správně dýchat hrudním dechem, příznivě tím ovlivňujeme činnost srdce a podporujeme krevní oběh. Tento typ dechu také stimuluje činnost sleziny a žlučníku.

Plíce si můžeme pomysleně rozdělit na tři části, a to spodní, střední a horní. Při břišním dýchání podporujeme výměnu dýchacích plynů zejména ve spodní části plic, což přispívá ke správné funkci zažívacích a pohlavních orgánů a prokrvování spodní části těla.

Správné dýchání má poměrně zásadní vliv na naše zdraví i psychickou pohodu. V běžném životě však obvykle dechu příliš pozornosti nevěnujeme a své plíce zdaleka nevyužíváme tak, jak bychom mohli. Co se vlastně děje při dýchání?