Dechem můžeme ovlivnit svůj aktuální psychický stav. V běhu všedního dne si obvykle ani neuvědomujeme, že dýcháme. Je to něco samozřejmého, mimovolní proces, který nás udržuje při životě.

V předvánočním shonu a nejen v něm řešíme deset věcí najednou, snažíme se stihnout nestihnutelné, hlava jede na plný výkon. Když přijde noc, hlava neumí zastavit. Převalujeme se v posteli, nemůžeme usnout. Přitom víme, že bez kvalitního spánku bude stát příští den za houby, což nás štve. I tady můžeme využít to co máme, svůj dech.

Průduškové astma je onemocnění dýchacích cest, které je charakterizováno ztíženou možností výdechu. Existují různé metody používané jako podpůrná terapie při léčbě astmatu. Chci Vás seznámit se dvěma z nich. Předesílám, že nemám ambice zasahovat do práce lékařů. Pouze předkládám trochu jiný náhled.

Dýchání je mimovolní činnost. Když si však vzpomeneme, umíme se zhluboka nadechnout nebo přestěhovat dech z břicha do hrudníku tím, že zapojíme svoji vůli. V situacích, kdy vůle nefunguje zcela, například se hrůzou nemůžeme ani nadechnout, přichází na řadu ruce, které ovládání dechu mohou převzít za nás.

Dýchání nosem ovlivňuje náš mozek mnohem více, než bychom očekávali. Vědci z Northwestern Medicine zveřejnili v prosinci 2016 studii, která se zabývá vlivem dýchání na nervovou aktivitu našeho mozku.

Plný jógový dech neznamená nic jiného, než že spojíme břišní, hrudní a podklíčkové dýchání do jedné velké dechové vlny. Takže vědomě prodýcháme všechny tři části plic a znásobíme tím účinky všech předchozích typů dýchání.

Podklíčkové (klavikulární) dýchání naplňuje vzduchem horní část plic. Naučit se dýchat tímto dechem je přínosné mimo jiné pro astmatiky, lidi trpící bronchitidou, alergiemi či jinými dechovými obtížemi Pomáhá však i při bolestech hlavy, které mají původ ve ztuhlé šíji a posiluje lymfatické uzliny.

Tento typ dýchání podporuje výměnu dýchacích plynů zejména ve střední části plic. Pokud umíme správně dýchat hrudním dechem, příznivě tím ovlivňujeme činnost srdce a podporujeme krevní oběh. Tento typ dechu také stimuluje činnost sleziny a žlučníku.

Plíce si můžeme pomysleně rozdělit na tři části, a to spodní, střední a horní. Při břišním dýchání podporujeme výměnu dýchacích plynů zejména ve spodní části plic, což přispívá ke správné funkci zažívacích a pohlavních orgánů a prokrvování spodní části těla.

Správné dýchání má poměrně zásadní vliv na naše zdraví i psychickou pohodu. V běžném životě však obvykle dechu příliš pozornosti nevěnujeme a své plíce zdaleka nevyužíváme tak, jak bychom mohli. Co se vlastně děje při dýchání?