Jako lektorku dechových cvičení mě při čtení článků s obdobným názvem napadá jediné - co to probůh znamená, "správně" dýchat? Je to něco jako "správně jíst" nebo dokonce "správně žít"? Zřejmě jste pochopili, že sousloví "správné dýchání" mi způsobuje lehký tik a pokud si navíc přečtu nějakou diskuzi na toto téma, bývá to zajímavý zážitek.

...mám šanci udělat něco se svým zdravím. Dechová cvičení jsou zajímavá zejména tím, že k jejich provozování nemusíte mít tepláky, ani žádné speciální pomůcky. Nemusíte být namakaní, dokonce u nich klidně můžete ležet v posteli. Jediné, co potřebujete, je mít rovná záda, no a pak samozřejmě dýchat.

Jak už jsem zmiňovala v předchozích článcích, existují takzvané hasta mudry, čili gesta rukou, které nějakým způsobem ovlivňují vnitřní prostředí našeho těla. Nejznámější jsou dechové mudry, které dokáží ovlivnit způsob vedení našeho dechu, což může člověk ihned vnímat. Gest rukou je však mnohem víc a zdaleka nepůsobí jen na náš dýchací systém, což...

Dechem můžeme ovlivnit svůj aktuální psychický stav. V běhu všedního dne si obvykle ani neuvědomujeme, že dýcháme. Je to něco samozřejmého, mimovolní proces, který nás udržuje při životě.

V předvánočním shonu a nejen v něm řešíme deset věcí najednou, snažíme se stihnout nestihnutelné, hlava jede na plný výkon. Když přijde noc, hlava neumí zastavit. Převalujeme se v posteli, nemůžeme usnout. Přitom víme, že bez kvalitního spánku bude stát příští den za houby, což nás štve. I tady můžeme využít to co máme, svůj dech.

Průduškové astma je onemocnění dýchacích cest, které je charakterizováno ztíženou možností výdechu. Existují různé metody používané jako podpůrná terapie při léčbě astmatu. Chci Vás seznámit se dvěma z nich. Předesílám, že nemám ambice zasahovat do práce lékařů. Pouze předkládám trochu jiný náhled.

Dýchání je mimovolní činnost. Když si však vzpomeneme, umíme se zhluboka nadechnout nebo přestěhovat dech z břicha do hrudníku tím, že zapojíme svoji vůli. V situacích, kdy vůle nefunguje zcela, například se hrůzou nemůžeme ani nadechnout, přichází na řadu ruce, které ovládání dechu mohou převzít za nás.

Dýchání nosem ovlivňuje náš mozek mnohem více, než bychom očekávali. Vědci z Northwestern Medicine zveřejnili v prosinci 2016 studii, která se zabývá vlivem dýchání na nervovou aktivitu našeho mozku.

Plný jógový dech neznamená nic jiného, než že spojíme břišní, hrudní a podklíčkové dýchání do jedné velké dechové vlny. Takže vědomě prodýcháme všechny tři části plic a znásobíme tím účinky všech předchozích typů dýchání.