Jak správně dýchat

06.07.2020

Jako lektorku dechových cvičení mě při čtení článků s obdobným názvem napadá jediné - co to probůh znamená, "správně" dýchat? Je to něco jako "správně jíst" nebo dokonce "správně žít"? Zřejmě jste pochopili, že sousloví "správné dýchání" mi způsobuje lehký tik a pokud si navíc přečtu nějakou diskuzi na toto téma, bývá to zajímavý zážitek.

Nedávno jsem se setkala se striktními zastánci teze, že pro ženy je přirozené a tudíž jediné správné dýchání do hrudníku. Otázkou je, zda-li by tento typ dýchání ocenily například zpěvačky, sportovkyně, nebo hráčky na dechové hudební nástroje. Už jen z toho důvodu, že při nádechu do hrudníku nadechneme cca o 30% vzduchu méně, než při nádechu do břicha. Což je docela znát.

Pak tu máme oblíbené břišní dýchání, které se velmi často označuje za jediné správné. Břišní dýchání má nepochybně mnoho pozitivních zdravotních účinků. Napadá mě ale, co by na to řekli třeba potápěči nebo horolezci, kteří musí využívat ideálně veškerou vitální kapacitu svých plic.

Četla jsem též jeden plamenný projev, kdy za jediné správné dýchání bylo označeno dýchání do plicních hrotů. Když pominu, že tato oblast plic je obvykle nejméně využívána, a proto se klienti často teprve učí vůbec se do plicních hrotů nadechnout, napadá mě třeba situace, kdy je člověk ve stresu a dýchá povrchně. V tom případě mu dýchání do plicních hrotů moc nepomůže.

Co těmi příklady chci říct. Plíce jsou párový orgán, ale zároveň celek. Takže určitě není od věci umět dýchat do břicha, do hrudníku i do plicních hrotů, ale stejně tak se člověku neztratí umět prodýchat celé své plíce. Umět využít celou jejich vitální kapacitu, případně za pomoci dechových cvičení tuto vitální kapacitu navýšit. Neboť kapacitu plic mnohdy nedokážeme využít ani z její poloviny. Což je trochu škoda.

Navíc kromě "obyčejného" dýchání, o kterém celou dobu hovoříme, existují i různé speciální typy dýchání, které dokáží pomoci v určité situaci. Mohou pomoci při sportu, když dochází dech, existuje dechové cvičení, které můžete použít, pokud jste opravdu naštvaní (po přečtení několika článků o správném dýchání jsem ho ráda využila), nebo když jste unavení a potřebujete se trochu probrat, či naopak pokud se potřebujete zklidnit ve stresové situaci. Nesmíme totiž zapomínat, že dech nepochybně působí jak na naše fyzické zdraví, tak na naši psychiku.

Přijde mi proto poněkud krátkozraké, řešit stále dokola, jestli je správné dýchat tam nebo onam. Rejstřík i možnosti našeho dechu jsou mnohem, mnohem širší. Otázka spíš zní - jaký typ dýchání použít v určité situaci. A hlavně, zachovat si svůj vlastní zdravý rozum, neboť každý z nás má jiné tělo, jiné zkušenosti, překonal jiné nemoci. Takže stejně jako si troufám tvrdit, že neexistuje univerzální správná životospráva vhodná úplně pro každého, stejně tak si troufám tvrdit, že pro každého je v každé situaci správný úplně jiný typ dýchání.

Nuže, doufám, že jste tento článek v pohodě rozdýchali a že Vám možná přinesl trochu jiný náhled na Váš dech.