Seminář Relaxační dýchání

17.09.2017

Jedná se o unikátní ucelenou sestavu dechových cviků, která může pomoci při zvládání stresu, nespavosti, zklidňuje mysl, zlepšuje koncentraci, zvyšuje vitální kapacitu plic, může kladně ovlivnit podpůrnou léčbu astmatu a má vliv na celkovou regeneraci organismu. 

Relaxační dýchání je staré tisíce let. Na hlubokém dýchání a jeho ovládání jsou postavené techniky jako jóga, čchi - kung či bojová umění. Sestava dechových cviků, jak ji předkládám, je inovovaná, upravená pro moderního člověka. Jedná se o sestavu dechových cviků, které mají mimo jiné kladný vliv na osoby vystavené dlouhodobému stresu, pracující pod trvalým tlakem a osoby ohrožené syndromem vyhoření. Stejně tak ji ale ocení sportovci, zpěváci a v neposlední řadě i lidé, kteří mají problémy s dechem. 

Jak to funguje

Pokud dýcháme nosem, čistíme dýchací ústrojí a zároveň stimulujeme nervová zakončení v nose, která při průchodu vzduchu aktivují mozkovou činnost. Pokud zklidníme dech, snížíme srdeční činnost a výsledky jsou patrné i na EEG. Dech tedy přímo ovlivňuje nejen činnost srdce, ale i mozkovou činnost.

Účinky dechových cvičení

  • řízeným hlubokým dýcháním lze ovlivnit srdeční tep, upravit krevní tlak
  • zvyšuje vitální kapacitu plic, čistí dýchací soustavu
  • pomáhá odstraňovat negativní účinky dlouhodobého stresu, má vliv na relaxaci a regeneraci organismu
  • zklidňuje mysl, zlepšuje koncentraci a výkon u duševně pracujících lidí
  • při cvičení může dojít k tzv. "aha! efektu", tj. k náhlému uvědomění si řešení problému
  • při pravidelném využívání dechových cvičení dochází k rozvoji schopnosti nadhledu, schopnosti nenechat se pohltit problémem a nahlížet jej v širších souvislostech

Benefity dechových cvičení

  • flexibilita - lze je využít v jakékoliv situaci i místě, není k tomu zapotřebí žádných pomůcek
  • variabilita - možnost využít dechová cvičení buď jako pravidelné cvičení, ale i kdykoliv během dne
  • časová nenáročnost

Proč je třeba?

Důsledky chronického stresu a přetížení u duševně pracujících lidi se výrazně promítají do jejich zdravotního stavu. Proto si postupně začínají uvědomovat, že z dlouhodobého hlediska se vyplácí investovat do prevence.   

Program Relaxačního dýchání

  • vzhledem k náročnosti na organismus je potřeba mít program výuky rozložen alespoň do dvou dnů
  • k výuce je potřeba uzavřená místnost bez vyrušování a pro klienty cvičební podložka či deka. Dechové cviky se nacvičují v sedu, pak následuje krátká relaxace v lehu na zádech.
  • maximální počet klientů ve skupině je patnáct, aby bylo možné všechny kontrolovat, zda cviky provádějí správně
  • v průběhu výuky se klienti naučí dechovou sestavu pod vedením lektorky a poté domácí variantu sestavy
  • na závěr výuky klienti obdrží skripta, podle kterých jsou schopni sami dýchat domácí variantu sestavy
  • program lze pojmout jako jednorázovou akci, kdy se klienti naučí dechovou sestavu a je na nich, zdabudou dechové cviky využívat, nebo lze jednou za určité období dělat "refresh", kdy klienti budou opět dýchat pod vedením lektorky, eventuálně mohou své dovednosti rozšířit

Varianty výuky

1. varianta - výuka v rámci dvoudenního semináře

  • časové rozložení - tři hodiny první den, čtyři hodiny druhý den
  • maximální počet lidí ve skupině je patnáct
  • při tomto modelu jsou dechová cvičení prokládána jógou nebo cviky pro zdravá záda

2. varianta - individuální výuka na základě vzájemné dohody

Co je potřeba na výuku?

Pohodlné volné sportovní oblečení, cvičební podložka, pití (nejlépe čistá voda) a papírové kapesníčky

Je tento systém dechového cvičení vhodný pro těhotné ženy?

Bohužel toto cvičení není vhodné v období těhotenství a kojení.